-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چرا نزديكي در روز و در اوّل و وسط و آخر ماه حرام است؟ فلسفه اين كار چيست؟

عمل نزديكي با همسر در روز و در اوّل و وسط آخر ماه حرام نيست؛ فقط در برخي مواقع كراهت دارد؛ يعني اگر انجام نشود، بهتر است. مواردي كه نزديكي با همسر كراهت دارد، عبارت است از: در شبي كه ماه گرفتگي يا در روزي كه خورشيد گرفتگي باشد؛ نيز در روزي كه زلزله يا بادهاي شديد بوزد. هم چنين بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب و در شبهاي محاق (28 و 29 و 30 ماههاي قمري) نيز در شب اوّل هر ماه قمري، غير از ماه رمضان و در نيمه هر ماه و در شب چهارشنبه، هم چنين در شب عيد قربان و فطر كراهت دارد. شايد مراد اين باشد كه اگر كسي بخواهد در اين شبها آميزش، بچه دار شود، آثار منفي در فرزند به جا ميگذارد، همان طور كه از روايات اين باب استفاده ميشود، مثلاً در انتهاي روايت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آمده است: فيرزق مِن جماعه و لداً فيري ما يحبّ؛ از آميزش، فرزندي بدو ميرسد كه خوش ندارد. يا فيري في ولده ذلك ما يحبّ؛ شاهد به دنيا آمدن فرزندي خواهد بود كه خوش ندارد.

پيامبر(ص) به علي(ع) فرمود: فإنّه يتخوف علي ولد من يفعل ذلك الخبل. از مجموعه اينها و ديگر روايات استفاده ميشودكه علّت كراهت در اين موارد خوف از معيوب شدن فرزند ميباشد.(1)

در عين حال چون اصل مسئله حرام نبوده و صرفاً كراهت دارد، فلسفه و علتي كه براي آنها بيان شده، قطعي و يقيني نيست و صرفاً جنبه احتياطي دارد. همه روايات وارد شده در اين باب، قطعي و يقيني و داراي سند صحيح نميباشد.

پي نوشتها:

1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 84 به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.